Ta hand om dig och din hälsa – Immunsystemet

Har du tänkt på vad det är som hjälper din kropp att ta hand om bakterier och virus? Det som hjälper dig bli frisk från olika sjukdomstillstånd? Det som tar hand om främmade partiklar som kommer in i din kropp via exempelvis ett sår. Den del som har störst betydelse för att du skall vara frisk, bli frisk och hålla dig frisk är ditt immunsystem. Något många av oss tar förgivet att det bara ska fungera, för att det alltid har gjort det.

Det jag önskar uppmärksamma i detta inlägg är två saker:

  • Vikten av ett fungerande immunsystem, som fungerar optimalt
  • Samt hur vi på bästa sätt ger kroppen och immunsystem goda förutsättningar för att kunna göra det.

Detta är något som vi har stor makt över själva. Du kan skapa dessa förutsättningar och stärka ditt immunsystem, och inte bara när du är sjuk utan alltid.

En liknelse

Om du har en bil som du tycker om så tar du väl hand om den genom att serva den, fylla på rätt bränsle, tvätta den när det behövs och städa den invändigt. Vi tar väl hand om den för att den skall fungera optimalt och för att den skall hålla länge. När vi har en bil vill vi ju att den skall ta oss dit vi vill när vi vill det, eller hur?

Likadant är det med våra kroppar för att de ska fungera optimalt. Vi behöver fylla på med rätt bränsle (läs kost, näring så väl som tankar, känslor och annan input), vi tvättar ofta kroppen utanpå (läs duschar), men ibland behöver vi även rengöra kroppen invändigt (läs detox, rena kroppen från toxiner, negativa tankar och känslor) för att kroppen skall ges förutsättningar för att fungera på bästa sätt. Vi kan serva den på olika sätt genom att underhålla den med träning, meditation, andningsövningar och mycket mer. Det gör vi för att vi vill att vår kropp skall hålla så länge som det är möjligt och kunna ta oss dit vi vill när vi vill.

Se det stora men börja i det lilla

Som du kanske redan vet så består vårt immunsystem av ett yttre och ett inre försvar och det finns mycket att finna på nätet om detta. Det jag önskar fokusera på är hur du kan STÄRKA ditt immunsystem, så att du kan få större förståelse för vad du själv kan göra.

Det finns så mycket vi kan göra för våra kroppar för att de skall fungera optimalt och nedan kommer jag ge förslag på flera saker som du kan göra. Det jag delar kommer enbart vara att skrapa på ytan av ALL den fantastiska kunskap som finns. Fortsätta söka kunskap själv, det finns massvis med bra kunskap att söka för den som vill. Jag kommer i slutet av inlägget ge dig några exempel på länkar för att börja söka vidare efter kunskap.

Det kan upplevas överväldigande att ta till sig mycket ny kunskap, ju mer kunskap vi har, ju större ansvar vilar på oss. Så till dig som upplever det önskar jag säga, börja i det lilla, börja någonstans och fokusera på just det. Kanske börja med det som du upplever som mest intressant och starta där. Det är bättre att börja med små steg som blir bestående (tänk långsiktigt) än att börja stort och sluta efter ett par veckor för att det blir för mycket. Så var snäll mot dig själv, en förändring är en process och får lov att ta tid.

Sätt att stärka ditt immunsystem/ immunförsvar och ta hand om det på bästa sätt:

  • Kost – Ät gärna naturella och ekologiska produkter

Undvik kost som skapar inflammationer som ex socker, gluten och mejeriprodukter. Inflammationer är grogrunden för många av de livsstilssjukdomar som finns i vårt samhälle idag.

Ät gärna mycket grönsaker, frukt och bär och varierad föda. Tänk regnbågens färger.

  • Stödja kroppen med vitaminer och mineraler (nedan nämner jag några kopplade till immunförsvaret)

Mycket av maten vi äter idag massproduceras och många jordar är utarmade, så att tillsätta ex zink är en bra idé.

Att ta 10 g C-vitamin uppdelat under dagen är också att rekommendera. C – vitamin stannar kvar kort tid i kroppen därav bra om du fördelar intaget över dagen. Vitamin C är absolut den viktigaste vitaminen för vår kropps motståndskraft.

D – vitamin är en annan viktig vitamin för immunförsvaret (minst 2000 IE. / dag) och för att kroppen skall kunna skapa D – vitamin behövs det kolesterol.

  • Sömn – se över din sömn och hur kvalitén på din sömn är. Under sömnen renar, rensas och repareras mycket i kroppen, så om sömnen störs, störs även denna process.
  • Stress – en av de största bovarna vad det gäller vårt immunförsvar. Skapa rutiner som hjälper din kropp att aktivera kroppens parasympatiska nervsystem, också kallat kroppens lugn och ro system. Det är när denna del av nervsystemet är aktiverat som kroppens immunförsvar jobbar och är som mest effektivt.
  • Fokusera på det du har som är bra och börja träna dig i att känna tacksamhet. Det finns idag mycket forskning på tacksamhet och hur den känslan bidrar till att öka energin i kroppen och stärker immunförsvaret.

Ok, inser efter att jag började skriva inlägget att jag har så mycket kunskaper som jag önskar dela med mig av till dig inom detta område så det kommer komma fler inlägg runt detta ämne.

Som avslut önskar jag skicka med dig en sista tanke: köp inte allt som andra säger eller skriver även om de säger att det proffs eller experter som pratar emot det som är naturligt.

Köp inte heller det jag skriver rakt av utan sök vidare, finn mer kunskap och läs på. Bilda dig en egen uppfattning som känns sann för dig.

Och som alltid kom ihåg att vara kärleksfull mot dig själv!

Med värme Anna

Följ Anna på facebook

 

Länkar för att fördjupa dig:

TV4 Grönsaker, frukt och bär minskar dödligheten

 

Dr Bruce Lipton – om immunförsvaret

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Dagg är en positiv plattform som tror på kraften att gå samman och gemensamt förändra en situation. Vårt mål är att skapa mer medvetenhet för en hållbar framtid.

Ansvarig utgivare och chefredaktör Linda Tengvall
info@magasindagg.se

magasindagg
magasindagg
Followers Following