Mindre bil? Mer cykel!

Vi kastar oss från det ena till det andra. Förra inlägget handlade om odling. Det ska vi följa upp, förstås, men en annan gång. Detta inlägg kommer uteslutande beröra något som ligger oss båda varmt om hjärtat, nämligen cykling. Inlägget riktar sig i första hand till dig som ofta tar bilen hit och dit. Om du, som så många nu för tiden, strävar efter att minska sin negativa miljöpåverkan, ligger det förmodligen nära till hands att försöka minska på körandet. Bilar har många bra sidor. Vi äger en, och använder den till exempel för att transportera föremål som är tyngre än oss själva, köra sträckor som är obekvämt långa att ta sig för egen maskin, och emellanåt när rusk, snö och halka gör det olämpligt att vistas i trafiken på tvåhjuling. Samt ibland av ren lättja. Men, handen på hjärtat är det nästan alltid, vid hanterbara sträckor, onödigt att släpa runt på ett och ett halvt ton järnskrot (oavsett om detta drivs med fossila eller förnybara bränslen) för att ta sig hit eller dit. Det är där den så geniala uppfinningen CYKELN kommer in.

Pärs pärla nummer ett. Perfekt för korta turer. Ärvd av farmor Lilly.

Anta en veckolång utmaning!

Innan du funderar för mycket, vill vi föreslå att du tar dig an följande veckolånga utmaning!

Varje gång du ska transportera dig någonstans, överväg om det är möjligt att använda cykeln. Låt cykeln vara ditt förstaval. Sälj inte bilen direkt, men unna dig bara att använda den när den faktiskt behövs (och det är förstås upp till dig). 

Varje gång du ska transportera dig någonstans, överväg om det är möjligt att använda cykeln.

Sagt och gjort. Låt oss fördjupa oss i cyklandets miljövinster vid ett senare tillfälle. Lita bara på oss, när vi säger att de är många och stora gentemot i princip vilket annat transportsätt som helst. Betänk istället följande:

  1. Att cykla mer ger dig oundvikligen bättre kondition och (ännu) snyggare ben. Regelbundna cykelturer till ställen du ändå skulle till, är ren gratisträning, och ger förvånansvärt många träningstimmar varje vecka.
  2. Man tänker bra på cykeln. Det finns faktiskt forskning på att hjärnan är som mest kreativ ungefär i det pulsspann som de flesta vardagscyklister rör sig inom. Vill man inte vara kreativ, går det lika bra att vara meditativ eller allmänt reflektiv. 
  3. Milkostnaden är låg.

Fler fördelar finns, men eftersom du förmodligen redan är övertygad, men inte riktigt vet hur du ska ta dig an ditt nya liv som cykelfantast, går vi direkt in på några frågor som kräver svar.

Vad gör jag om det börjar regna?

Det gör det oftast inte. Den som dagligen cyklar till och från (exempelvis) jobbet, blir med tiden varse hur sällan just regn är ett problem. Inte ens regniga dagar brukar det regna hela tiden. Mer ofta än sällan går skuren över innan du ens lämnat huset. Med detta sagt, ska det inte stickas under stol med att man ibland överraskas av regn under turen. Antingen tar man då på de medhavda regnkläderna (av valfri sort, behöver inte vara något cykelanpassat), eller så cyklar man glatt vidare och byter om till medhavda torra arbetskläder vid ankomst. Det går också utmärkt att ha ett ombyte liggande på jobbet.

Blir det inte hemskt svettigt?

Det beror ju på hur mycket du svettas. Vid rimliga* cykeldistanser och måttligt tempo behöver du inte svettas mer än vid en ganska vanlig promenad. Det fläktar ju så skönt när man cyklar.

Hur långt är det rimligt att cykla?

*Några kilometer kan vem som helst cykla. Det känns kanske lite i benen i början, innan du vant dig. Sedan går det lätt. Tummis. Sträckor under milen tar heller inte nämnvärt längre tid att cykla än att åka bil, eftersom du slipper leta parkeringsplats, stå i bilköer, skrapa rutor och så vidare. All tid på cykeln är dessutom gratisträning, så när du kommer hem efter turen är du (om du vill) färdigmotionerad för dagen. 

Vad ska jag ha för cykel?

Det här är en stor fråga med många (eller få) svar. Det spelar egentligen inte så stor roll vilken sorts cykel du har, men om ambitionen är att cykla de flesta av årets dagar bör den ha en sadel du trivs med (seriösa cykelhandlare låter dig prova olika), långa och välfungerande stänkskärmar, bra belysning samt reflexer. En ordentlig pakethållare och en cykelväska som går lätt att hänga på och av är oumbärligt om du vill kunna ta med dig lättare packning (ombyte, till exempel) eller handla på vägen hem. Vidare ska bromsar och eventuella växlar vara ordentligt justerade av dig själv eller någon annan som kan. Andra inställningar, som sadelhöjd, lutning på densamma, avstånd till styret och liknande bör också vara genomtänkta för att göra turerna behagliga. En för dig välinställd billig gammal cykel är alla gånger bättre än en dyr felinställd. Vet du mycket om cyklar och vad du vill ha, finns det mängder av begagnade för riktigt bra priser. Vill du hellre köpa nytt finns det trevliga cykelhandlare att besöka. Sett utifrån vad varje cykelmil sparar i rena pengar, går det att lägga ganska stora summor på materialet innan det hela blir oekonomiskt. 

Pärs pärla nummer två. För lite längre turer. Köpt för en tusenlapp på blocket, sedan tillfixad för några hundralappar.

Cykelkläder?

Bortsett från långa klänningar och kiltar, går det att cykla kortare sträckor i de kläder du tänker använd när du kommer fram. Vid längre turer är det skönare att svida om till någon sorts cykelanpassade kläder. Det kan vara trikåer i lycra, om du vill. Det kan också vara något annat, om du trivs bättre i det. Målet är att ha kläder som är lagom varma och inte fladdrar en massa. Ull är oslagbart större delen av året, eftersom det har en fantastisk förmåga att hålla dig varm i kyla och lite svalare i värme (till en viss gräns). En tunn jacka som håller vinden ute är också bra. 

Det som är svårast att hålla varmt (om du bestämmer dig för att hårdnackat cykla även vintertid) är händer och fötter. Riktiga vinterskor med raggsockar är ett måste. Det finns cykelskor att köpa för ändamålet. På händerna är det bara att bylsa på sig så mycket du kan utan att förlora förmågan att hantera bromsar och växlar. En bra kombination är ganska tunna fingervantar i ull, med värmande tumvantar ovanpå.

Fler frågor?

Förmodligen. Efterhand. Vi ämnar återkomma till ämnet mer än en gång i den här bloggen. Till dess vill vi önska dig många fina cykelturer!

Anna & Pär

Läs mer om Anna och Pär på vår blogg-presentationssida!

På Pärs Instagram @bestedreng kan du följa hans arbete som ryggsäcksmakare och ta del av hans tankar kring livet i stort.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.